yoga-asanas

10 beneficii ale yoga asana pentru sanatate

 

Practica regulata, chiar si a unei scurte reprize de doar 15 minute a asanelor,  aduce multiple beneficii sistemelor corpului nostru.

1. Consolidarea pozitiilor de yoga duce la cresterea densitatii osoase.

Multe exercitii de yoga ( asanele) sunt considerate a ajuta dezvoltarea armonioasa a corpului. Oasele noastre ating densitatea maxima in jurul varstei de 30 de ani si începem sa pierdem din masa osoasa odata cu înaintarea in varsta. Cu toate acestea, mai ales in cazul femeilor, aceasta pierdere poate fi dramatica, ajungând pana la 20% in primii 5-7 ani de la instalarea menopauzei, putând fi legate cu manifestari dureroase si degenerative ale osteoporozei.

Integrand exercitii care ajuta la dezvoltarea armonioasa a corpului in rutina zilnica putem preveni pierderea mesei osoase. Pozitiile de yoga care sustin greutatea corpului sunt izometrice, cum ar fi Plank Pose (pozitia scandurii) , Chakrasana (roata), Sahajasana ( pozitia scaunului). Ele nu  intaresc doar sistemul muscular ci cresc si densitatea osoasa. Asanele cresc presiunea in oase fara a stresa articulatiile, atata vreme cat miscarile sunt lente, constiente si atentia este indreptata catre o aliniere corecta.

2. Beneficiile yoga pentru inima si circulatie

In timp ce majoritatea credem ca doar exercitiile de aerobic sunt benefice inimii, studii recente au demonstrat ca doar 10 minute de exercitii de streching practicate regulat imbunatatesc sanatatea inimii.

Asanele, care includ nu doar stretching ci si exercitii de respiratie si miscari lente imbunatatesc teniunea, calmeaza mintea si cresc rezistenta la stress. Un articol recent aparut despre yoga si bolile cardiovasculare publicat in European Journal of Preventing Cardiology arata faptul ca yoga scade riscul bolilor inimii la fel de mult ca si exercitiile conventionale cum ar fi mersul pe jos.

Exercitiile yoga care deschid si maresc pieptul cum ar fi bhujaungasana (pozitia cobra) pot fi in mod particular benefice pentru intarirea inimii, dupa cum gasim si in literatura veche mentionate beneficiile acestei posturi pentru chakra anahata .

3. Posturile de yoga ajuta la relaxarea si intarirea sistemului nervos.

Multe posturi de yoga cresc flexibilitatea coloanei care hraneste maduva spinarii si ii imbunatateste functionarea. Posturile care includ o rasucire, cum ar fi Matsyendrasana sunt cunoscute in textele yogice ca producând prelungirea tineretii prin mentinerea supletii coloanei vertebrale.

Posturile inverse, cum ar fi lumanarea, cresc fluxul sanguin catre creier revitalizandu-l si improspatandu-l.

 

4. Asane pentru imbunatatirea digestiei

Exista anumite posturi destionate imbunatatirii digestiei lucrând pe manipura chakra, situata cam la inaltimea ombilicului, care in yoga este responsabil pentru reglementarea  agni ( incendiul digestiv). Exista pozitii care pun presiune pe aceasta zona si care contribuie astfel la reglarea digestiei, apetitului si eliminarii. Pozitii cum ar fi bhastrikasana duc la tonifierea sistemului digestiv, încurajând completa eliminare a resturilor si a gazelor. Un exercitiu simplu pentru stimularea digestiei este Utksepa Mudra. Acesta trebuie practicat dimineata, chiar inainte de a ne ridica din pat. Stand pe spate genunchii sunt stransi la piept apoi picioarele sunt intinse. Aceasta miscare se repeta viguros, de 8 ori. Dupa aceea este recomandat sa ne ridicam si sa bem un pahar cu apa.

5. Yoga ajuta pielea sa fie luminoasa si sa straluceasca.

In timpul asanelor, uleiuri subtile sunt eliberate pe piele iar apoi sunt reincorporate prin automasaj. Masajul sistematic asociat asanelor are mai multe miscari specifice care relaxeaza si tonifica musculatura fetei si pielea. Practica regulata a yoga, in special daca e insotita de o dieta vegetariana si de o buna hidratare, tinde sa dea practicantilor o piele neteda si curata si sa incetineasca efectele imbatranirii.

6. Yoga ajuta sistemul respirator

Respiratia adanca este elementul fundamental pentru toate practicile de yoga. Prin activarea diafragmei si respiratia din abdomen, capacitatea plamanilor este marita si oxigenarea sangelui se imbunatateste. Cel mai important, respiratia adanca activeaza sistemul nervos parasimpatic, cunoscut si ca “relaxation response”. Acesta dezactiveaza si neutralizeaza stresul, care de multe ori devine atat de cronic incat pare a fi o stare naturala.

7. Efectul practicarii yoga asupra sistemului limfatic – imbunatatit prin auto-masaj.

Spre deosebire de sange, care este pompat prin corp de inima, limfocitele circula doar cu miscare. Limfocitele au importantul rol de a ne purifica sistemul de deseuri si este interconectat cu sistemul imunitar. In textele antice, yoghini se refera la limfocite drept pranarasa – una din etapele “shukra”, care este considerata a fi ultima si cea mai rafinata substanta produsa din mancare. Este comparat cu ghee (unt topit), care este cea mai rafinata esenta a laptelui. In yoga, limfocitele sunt considerate precursorii hormonilor. Potrivit intelegerii yoghine, atunci cand limfocitele intra in contact cu glandele, sunt transformate in diferiti hormoni. Prin urmare, in stilul de viata yoghin, este acordata o mare importanta maririi si imbunataritii cantitatii si calitatii de limfocite prin orientari specifice in dieta si practici in viata de zi cu zi. In particular, alimentele cu o cantitate mare de clorofila ( legume verzi cu frunze cum ar fi spanacul, patrunjelul si kale) maresc productia si calitatea limfocitelor si sunt preferate de yoghini.

8. Asanele regleaza sistemul hormonal.

Pozitiile in yoga au fost facute, nu doar ca sa intinda si sa intareasca corpul, dar sa aplice presiune pe diverse glande care reguleaza procese fizice si psihologice. Din vremuri antice, yoghini au studiat existenta a diferite glande, pe care le numeau “granthi”, si a hormonilor , sau “granthirasa”, observand oameni, dar si animale, care au caracteristici diferite, specializate in functie de dezvoltarea anumitor glande.(5) Acesta este si motivul pentru care unele pozitii in yoga sunt numite dupa animale – dupa cum yoghinii au descoperit ca pozitiile care mimeaza miscarile sau postura unui animal care poseda anumite glande bine dezvoltate pot similar sa stimuleze dezvoltarea acelor glande in corpul uman, pentru a atinge calitati pozitive cum ar fi o mai buna digestie ( Paun- mayurasana), rabdare si fermitate,( Vaca -gomukhasana)- retrgere senzoriala,( Broasca- kurmukasana).

Hormonii sunt produsi de diferite stari emotionale, si de asemenea, pot influenta in mod pozitiv sau negativ starea de spirit si cea de sanatate. Prin reglarea sistemului glandular sanatatea este optimizata si echilibrul mintal este favorizat. Capacitatea de a stimula secretiile glandulare extrem de subtile din glandele superioare cum ar fi glanda pineala        ( cunoscuta sub numele de amrita sau nectarul yoghinilor) a fost mult timp studiata in conditiile in care aceste secretii ajuta la inducerea unei mai mari constientizari spirituale si a unei stari interioare de fericire. Practicarea asanelor ajuta la rafinarea secretiilor glandulare, si in timp poate contribui la stimularea expresiilor subtile ale glandelor care faciliteaza practica spirituala.

4.Yoga pentru optimizarea vitalitatii (prana)

Tipurile specifice de respiratie in timpul asanelor ajuta la maximiarea efectelor acestora si sunt legate de energia vitala sau prana. Practicarea yoga, spre deosebire de formele mai intense si epuizante de exercitii fizice care au ca scop primar ” arderea caloriilor, tinde sa creasca energia si vitalitatea, mai8 degraba decat sa o consume. De obicei, ne simtim mai plini de energie si revitalizati iar acesta este efectul respiratiei. Cu toate acestea, nu inseamna ca efectul este mai mic decat arderea caloriilor intr-un antrenament aerobic. Studiile privind efectele yoga asupra sanatatii inimii aparute in European Journal of Preventive Cardiology a aratat ca multi dintre indicatorii referitori la bolile cardiovasculare ( controlul greutatii, ritm cardiac de repaus, tensiunea arteriala si nivelul colesterolului, au fost toate imbunatatite prin practica yoga. (3) Intr-adevar, un antrenament de yoga, daca e bine planificat si ghidat de un instructor, poate fi un exercitiu complet.

5.Asanele sporesc expresia subtila a sistemului chakrelor.

In timp ce asanele sunt doar una din cele 8 practici principale ale sistemului complet de ”asthaunga” yoga, ele au un rol important in consolidarea si perfectionarea organismului, care este baza pentru practicile spirituale subtile. Sistemul chakrelor arata  harta  centrelor de energie din corp. La nivel energetic, fiecare chakra  este asociata unui numar de inclinatii psihice (grija, dragoste, teama, ura, pofta). Fiecare chakra este o statie de control a unui grup de glande si centre nervoase prin care sunt exprimate inclinatiile. Glandele reglementeaza astfel diferite procese fizice ale corpului si influenteaza starile psihologice prin hormoni. Acest sistem functioneaza ca o strada cu 2 sensuri ce leaga corpul si mintea. Un gand- cum ar fi o reactie de frica intensa in fata unei amenintari-poate elibera anumiti hormoni, cum ar fi adrenalina, care determina activarea sistemului de supravietuire. Pe de alta parte, modificari hormonale cum ar fi cele legate de ciclul menstrual pot avea imact semnificativ in ceea ce priveste starea de spirit. In timp ce meditatia lucreaza la crearea gândurilor pozitive care declanseaza functionarea glandelor superioare si regleaza activitatea glandelor inferioare, asanele lucreaza la nivel fizic. Ele ajuta la reglarea, din punct de vedere fizic, a secretiilor hormonale, deoarece fiecare postura are un efect, fie de presurizare sau de depresurizare a glandelor specifice. Asanele pot deci imbunatati atat sanatatea cat si, in mod indirect, pot conduce la inducerea sentimentelor sporite de bunastare si echilibru psihologic.

Chiar si pentru cei ce nu sunt interesati de dimensiunea spirituala a yoga, beneficiile pentru sanatate, din ce in ce mai documentate, sunt suficiente pentru a justifica aceasta forma globala de exercitiu si miscare.

 

*Practica yoga trebuie supravegheata de un instructor specializat, in special in conceperea unui program individualizat de zi cu zi. E bine sa evitam folosirea cartilor, internetului, youtube pentru a nu ne supune riscului accidentelor.

Este bine ca practicile yoga sa fie supervizate de un instructor, mai ales in cazul conceperii unor practici individualizate. Este bine sa nu riscam sa ne ranim practicând dintr-o carte, net sau youtube.

Centrul Morningstar ofera atat cursuri de yoga cat si consulatii individuale cu Didi Ananda Devapriya are preda yoga din 1996.

(1) *Stay Good to the Bone with Yoga, Catherine Guthrie, Jul 1 2011 Yoga Journal
(2)“A Healthier Heart in 10 minutes per Day”: Peak Health Advocate
(3)“More than a stretch, Yoga’s health benefits may extend to the heart”:Julie Corliss, Harvard Heart Letter, April 15,2015
(4)”Anindyánanda Rasa Samádhi”,  Shrii Shrii Anandamurtii from the book Tattva Kaomudii Part 2
(5) “Plexi and Microvita”, Shrii Shrii Anandamurti from the book “Yoga Psychology” 

 

Spread the love